Защо Батман не спаси влака в Калояновец?

Обществото си търси отговорите

“Защо Батман не спаси влака? Защо не сложиха стрелки с радиус 700000 метра? Защо не е карал Венко (лека му пръст), ами Христо? Защо не е бил включен АЛС? КОЙ предложи Пеевски.... Защо морето е солено? Защо лети колорадския бръмбар? Къде зимуват раците? Знаете ли кое е общото между всичките тези въпроси - нямат нищо общо с катастрофата в Калояновец.... ”, това е само един от коментарите във форума за Българските железници.

Защо избрах точно него ли? Защото отговаря напълно на ситуацията в България. И за катастрофата с влака, и за катастрофата с банките – никой вина няма. Всеки прехвърля вината другиму и вика „дръжте крадеца”.
А обществото иска отговори. Не отговори по правилник, не отговори по устав, а отговори на конкретни въпроси.

В търсене на истината за причините, почернили поредното българско семейство и „изправили косите от ужас” на не един гражданин, екип на Starazagorautre.bg се опита да разговаря с някои длъжностни лица, за които се предполага, че най-добре са запознати със ситуацията от 12 юли. 

Като начало потърсихме началника на гарата в Калояновец и дежурния началник движение в деня на трагедията. За съжаление, получихме категоричен отказ за коментар и бяхме препратени да търсим отговори от „по-висшестоящите” в Министерството на транспорта. От там пък – ни изпратиха в НКЖИ.
След дълга имейл и телефонна корепспонденция и упреци, че въпросите ни са тенденциозни, и сме: цитирам - "подучени" да ги задаваме, в крайна сметка попаднахме и на съвестни служители, от които днес получихме писмени отговори:
Екип на Starazagorautre.bg: По разписание влакът София - Варна минава транзитно през гара Калояновец, кое е наложило отклонението му?
Отговорът на експертите от НКЖИ: Железопътната линия между Пловдив и Бургас се рехабилитира по Оперативна програма „Транспорт“. Поради тази причина по различно време, отделни участъци от жп линията са в ремонт и временно се изваждат от експлоатация. В гара Стара Загора се извършва рехабилитация на жп стрелки в гърловината страна Калояновец и естественото продължение на път № 1 е прекъснато и затова влаковете трябва да преминат (отклонят) на другия път – път № 2. Влакът продължава движението си по правилата на еднопътна жп линия. Така се постъпва във всички случаи, където има рехабилитация или модернизация.

Тук обаче изникват нови въпроси:
Инструктирана ли е локомотивната бригада по регламентирания ред за ремонтни дейности в участъка?
Обърнато ли е специално внимание на локомотивната бригада за ремонта по маршрута и документирано ли е писмено това предупреждение, каквито са изискванията?

Екип на Starazagorautre.bg : Кой е наредил да се извърши това отклонение?
Отговорът: Маршрутите на влака се нареждат от дежурния ръководител движение и се изпълняват от осигурителната техника на гарата, която е с най-високо ниво на отговорност. Тази техника нарежда маршрута, проверява безопасността му и подава необходимите сигнали.

Да, това е по регламент, но има ли гаранция, че осигурителната инсталация за движение на влакове не е допуснала нерегламентирана намеса преди или след инцидента?

Екип на Starazagorautre.bg: В какво състояние е автоматичната система за сигурност в участъка?
Отговорът: Автоматичната система в участъка е в абсолютно изправно състояние и работи безотказно. Допълнителната система за обективен контрол на движението на влака се състои от две работещи една с друга системи – на пътното оборудване и на бордовото оборудване. Всяка една повреда или отклонение в работата на тези системи и на комуникацията между тях се регистрира и се задейства спирачката на влака. За състоянието на бордовото оборудване, информация ще се получи след разчитането на „черната кутия“.

Относно този отговор на експертите ще следим с интерес резултатите от разчитането на „черната кутия“.

Екип на Starazagorautre.bg : Очевидци твърдят, че броени минути преди преминаването на влака /който не спира в Калояновец/, се е наложило други пътници да се местят от перон на перон, това вярно ли е и защо се е наложило?
Отговорът: Приемането на влаковете в гарата и спирането на пътническите влакове на определени места е планирано, но подлежи на промяна в зависимост от движението на останалите влакове в участъка.

Но логиката изисква да се запитаме дали пък не е пренареждан маршрутът на влака – веднъж нареден в прав коловоз, а в последния момент преместен за отклонение?

И отново се завъртаме в поречен кръг. Ние ще изпратим новите си въпроси до НКЖИ, те ще ни върнат отговори, после пак.... Но как иначе да разберем истината? 

Междувременно железничари допускат и некачествен ремонт на железния път, и проблеми по сигнализацията, които може да са довели до дерайлирането на композицията.
Да не говорим за смешните опити на „някои ръководители” да докажат, че помощник-машинистът не е машинист... Господа, вие най-добре би трябвало да знаете, че той е втори машинист. Четете си дебелите книги, те не са само за под бюрата, добре е да влязат в действие. Така, както е добре да влязат в действие всички системи, които „уж” работят, „уж” се поддържат, „уж” трябва да предпазват от инциденти.... а всъщност – не се използват!

Ако не можете да дадете отговори, ако не можете да ни предпазите от следващата трагедия, освободете място за Батман. На него поне вярваме!



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов