Клавирни шедьоври на Шуберт ще звучат в Благоевград

Концертът е от 18.00 часа в Голямото концертно студио на Радио Благоевград

Днес от 18.00 часа в Голямото концертно студио на Радио Благоевград професор Ростислав Йовчев ще представи своя проект, посветен на 190 години смъртта на Франц Шуберт "Клавирни шедьоври из творчеството на Франц Шуберт", съобщиха от медията.

Логично е желанието на редица изпълнители да фокусират творческото наследство на гениалните композитори от историята на световното музикално наследство с желанието не само да напомнят техните най-известни творби, но и да обединят в естествена творческа идея познати и нетолкова прочути техни творби. По този начин, творчеството на тези автори се осмисля далеч по-цялостно, смисълът на жизнения и творчески път се откроява ярко на фона на техния звуков еквивалент, който естествено следва мислите и чувствата, вълнували ги като едни от лидерите на европейската културна мисъл през 19 век.

„Клавирни шедьоври  из творчеството на Франц Шуберт“ е най-точното потвърждение на тази идейната концепция на пианиста Ростислав Йовчев. Програмата на концерта, в който ще участва и Елица Мирчева, включва две от най-важните произведения от клавирното наследство  на Шуберт, които маркират сложния душевен свят на австрийския гений, който особено болезнено приема мрачните години след Виенския конгрес и диктатурата на Метерних.

Три клавирни пиеси, D 946 са рядко изпълнявани на фона на далеч по-популярните Емпромтю оп.90 и оп. 142 и Музикални моменти оп.94. Написани в самия край на краткия жизнен път на Шуберт, те съдържат в себе си разнообразни по темпо и характер дялове, залагат на резкия контраст на настроения, бушуващи в душата на Шуберт и простиращи се от стремителна емоционална приповдигнатост до спокойна и мечтателна лирика, тъмно и трудно очертано безпокойство с примирена безнадеждност, ведър и светъл звуков фон, контрастиращ с трагична предопределеност.

Клавирната фантазия „Странникът“, D 760 е най-виртуозното и трудно произведение на Шуберт. Написано в подчертано концертен стил, то е било толкова трудно за изпълнение, че самият автор се е въздържал от сценична изява с него, а негови съвременници твърдяли, че „самият Дявол единствено може да го изсвири“. Във втората част на творбата е включена тема от песента „Странникът“, която преминава през модификации по протежение на цялата композиция. Кулманицията - идейна и звукова е постигната във финалната, четвърта част на творбата, чрез въвеждане на полифоничната форма - фугато, което устремно и неудържимо подема драматургията на пиесата до нейния нетипичен за стила на автора триумфален край. В „Странникът“ виждаме един друг Шуберт, волеви, енергичен и категоричен, развиващ творческата си идея до пълна победа на позитивното и блестящото. Рядък стилов феномен на фона на като цяло трагичната перспектива в повечето негови страници.

Фантазията за 4 ръце във фа минор , D 940 е емблематично произведение за композитора и преди всичко за неговия най-късен творчески период - 1828, годината на неговата смърт. Написана за двама пианисти на едно пиано, тя представлява квинтесенцията на естетическия свят на гениалния австрийски композитор, непризнаването от виенския музикабен елит на неговия огромен талант, граничещ с този на Бетовен и Моцарт. Факт, дал отражение на крехката му и лесно ранима душа. Органично свързаните в неразривно единство 4 части изграждат впечатляваща кулминация в края на творбата,  поставяйки нейната трагичната арка.

Пианистът Ростислав Йовчев би искал чрез така представената програма да подскаже, че българските изпълнители, в годината на Председателството на България на Европейския съюз, обръщат поглед към най-ценното от духовното наследство на Европа, с опита си да го пресъздадат чрез съвременната  мисъл на новото столетие. Включването на младата 24 годишна пианистка Елица Мирчева в концертния проект на опитен и дългогодишен интерпретатор като проф. Йовчев е желание да се създаде така необходимата симбиоза между традицията и нейната проекция в бъдещето, носител на което е младата, но с редица международни успехи Елица.

Изпълнителите считат, че присъствието на подобен концертен проект сред събитията на 2018 година ще бъде определен успех за цялостния облик на културния живот в страната.

Входът за концерта е свободен.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов