С подправен подпис опитват да измъкнат 200 000 лв. от фирма

Крими

24-10-2016, 08:41

Снимка:

velikotarnovo.utre

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

Жертвата е горнооряховското дружество „Янтра транспорт”

Втора съдебна инстанция ще се опита да разплете засукан казус с дълг за доставка на гориво за „Янтра транспорт”, в който са замесени поредица от фирми, прехвърлящи си вземането, и един доказан в Съда фалшификат. За сагата пише regnews.net. Спорът е за близо 200 000 лева, които превозвачът твърди, че не дължи, а едно от доказателствата за дълга се оказва с подправен подпис.
Историята започва през 2008 г., когато горнооряховският превозвач „Янтра транспорт” сключва договор за доставка на дизелово гориво с „Био Ойл” ООД – Стара Загора. Договорът не е за регулярни доставки, а при поръчка, като стоката се фактурира при получаване. Доставки са правени от юни 2008 г. до юли 2010 г. След частични плащания в този период, в края му е натрупано задължение от 568 445,42 лв.
На 31 януари 2011 г. „Био Ойл” прехвърля вземанията на „Алфа 2009 ВВ” ЕООД с договор за цесия. В същия този ден между „Янтра транспорт” и „Алфа 2009 ВВ” е подписан протокол с план за погасяване на дълга. Превозвачът поема ангажимента да издължи на няколко вноски въпросната сума от 568 445 лева и го прави до юни 2011 г.
В горнооряховската фирма смятат случая за приключен, докато в началото на 2015 г. не получават известие, че срещу тях има заведен иск в Районен съд Горна Оряховица, според който дължат още близо 200 000 лева за въпросното гориво.
Искът е от „Би Ен Ди Груп” ЕООД – Стара Загора, които в този момент претендират за 19 305,56 лв. с ДДС, което е 10 % от общо дължимите, според тях, 193 056,11 лв. Оказва се, че през тези години няколко фирми са си прехвърляли хипотетичния дълг на „Янтра транспорт”. На 2 юли 2014 г. „Алфа 2009 ВВ” прехвърля цесията на Петьо Балашиков. Той пък от своя страна цедира вземането на „Би Ен Ди Груп” ЕООД в началото на ноември 2014 г.
Самото дружество, поело последно цесията, се оказва създадено няколко дни преди сделката. Според представените в Търговския регистър отчети няма данни да е развивало някаква дейност, няма и нает персонал. Историята започва да намирисва още в този момент, тъй като изглежда, че дружеството е създадено само заради тази сделка. Каквото и да стане, то няма какво да загуби, но пък може да спечели, ако номерът мине. Защото се оказва, че номер наистина има, когато нещата опират до доказателствата за въпросния дълг.
За голяма изненада за „Янтра трансторт” се оказва, че основното доказателство за дължимостта на тази сума е допълнително споразумение към протокола от 31 януари 2011 г., което никой от ръководството на горнооряховската фирма не е виждал дотогава. Подписано е от тогавашния изпълнителен директор Никола Денчев, който категорично отказва да е слагал подписа си под такъв документ. Появява се и обратна разписка за получаването му, която уж е подписана от новия изпълнителен директор Николай Мънчев, който също е категоричен, че не е подписвал такова нещо.
В защитната си теза пред Съда „Янтра транспорт” твърди, че е издължила всичко по споразумението, подписано с „Алфа 2009 ВВ” и не е известявана за следващите цесии. Във въпросното споразумение е записано, че дългът е 568 445,42 лв. и не става дума за никакви лихви и неустойки. Още повече, че след всяка една фактура е изминал давностният срок за погасяване.
Основната претенция на „Янтра транспорт” е към истинността на документа, с който се претендира, че е договорено изплащане на главница и лихви, започвайки се първо от най-старите издадени фактури. Превозвачът оспорва достоверността на подписите под представения документ, като иска графологична експертиза.
При първото насрочване на делото в ГОРС съдия Цветелина Цонева назначава две счетоводни експертизи и графологична експертиза за допълнителното споразумение и обратната разписка.
Междувременно „Би Ен Ди Груп” увеличават иска си на 80 427 лв.
Според вещите лица „Янтра транспорт” е изпълнила ангажимента си спрямо основното споразумение, където е записано, че дългът е 568 445 лева.
Графологичната експертиза също е категорична. Вещото лице Христо Бобчев заключава, че подписът под допълнителното споразумение не е положен от Никола Денчев и най-вероятно е копиран на просвет от основния протокол. Подписът на Николай Мънчев под обратната разписка също не е негов, а е поставен от друго лице.
Съдът признава за неистински документ допълнителното споразумение към Протокола от 31 януари 2011 г., както и обратната разписка, и отхвърля исковете на „Би Ен Ди Груп”. Дружеството е осъдено да заплати 1400 лв. съдебни разноски.
Само че сагата не свършва дотук. Адвокатите на пловдивската фирма жалят решението на ГОРС пред ВТОС. В жалбата допълнителното споразумение е забравено и се търсят нови счетоводни хватки, за да се докаже някакво задължение на „Янтра транспорт”.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов