Избрани Новини
Мистериозни проучвания изнасят съмнителни данни предизборно
Според разследване на в. „24 часа” поръчители са частни лица
Мистериозни проучвания в София, Пловдив, Русе, Стара Загора и Велико Търново показват, че е нужна операция “Чисти ръце” за социолози и сондажи преди избори, пише в. „24 часа”. Частни лица поръчаха тия дни оценки за кметовете и проблемите в София, Пловдив, Русе, Велико Търново и Стара Загора. Преди дни една непозната агенция - “Барометър България”, е изпълнила поръчката на също така непозната фондация “Европа” с телефонни сондажи в края на май и началото на юни. От нея научихме, че между среден три и добър четири варират оценките за Йорданка Фандъкова, за русенския градоначалник Пламен Стоилов, за търновския му колега Даниел Панов, за пловдивския кмет Иван Тотев и кмета на Стара Загора Живко Тодоров. В София са анкетирани 819 души, в останалите градове между 620 и 680 пълнолетни българи. Сондажите претендират, че отразяват общественото мнение за развитието на тези градове и очакванията от местната власт в навечерието на кметските избори. Изследването е пуснато чрез информационни агенции и новинарски сайтове, появи се в местните вестници на градовете, чиито кметове са били оценявани. “24 часа” реши да премине по пътя на това изследване, тъй като преди изборите е много важно кой и как мери влиянието на политици и партии. Оказва се, че агенция “Барометър” е привлякла вниманието ни с прогноза още преди 10 г., когато за кметския вот в София “Барометър” обявява, че МинкоГерджиков убедително печели с 28% от гласовете срещу 15% за Бойко Борисов. Две години по-късно - през 2007-а, пак тази агенция съобщава, че Борисов ще спечели на първи тур кметското място в София и че във Варна кандидатът на ГЕРБ Свилен Крайчев води пред Кирил Йорданов. Тогава “Барометър” обявява данни за всички големи градове и изнервя силно социологическата общност, тъй като данните не са точни. Оказва се, че никой от гилдията не знае кой работи в “Барометър инфо”. През 2007 г. социологът Андрей Райчев коментира: “Тази агенция винаги дава сензационни резултати в полза на някого, които не се потвърждават”. А според колегата му Юрий Асланов “Барометър” работи само “от избори на избори” и не съществува извън тях. На местния вот през 2003 г. са предсказали, че в 12 от областните центрове кандидатите на НДСВ печелят от I тур. По ирония между тях не са Кюстендил и Добрич, където НДСВ наистина спечели, макар и не на I тур. На президентските избори през 2006 г. пък дадоха прогноза, че ще има балотаж между Георги Първанов и Неделчо Беронов”. Днешната “Барометър България”, която възкръсва преди поредните избори, е наследник на онази “Барометър инфо”, обявява фирмата във фейсбук профила си. Свързваме се чрез проверка на фирмата “Барометър България ООД” в СИЕЛА, тъй като в сайта на адрес www.barometar.eu не може да се влезе. Шефът на агенцията - политологът Николай Николов, обяснява, че сайтът е хакнат. В интервю за “24 часа” през 2007 г. той заяви, че представлява тук чуждестранна социологическа агенция с офиси в Ирландия и САЩ, регистрирана в Кипър. След проверка на “24 часа” тогава се оказа, че фирмата “Барометър инфо” не фигурира в Търговския регистър. Николов обаче заяви, че има регистрирана фирма, но под друго име, която отказа да назове. Вчера 43-годишният политолог заяви пред “24 часа”, че преименуваната на “Барометър България” агенция, която той оглавява и сега, през последните 4 г. е извършвала единствено маркетингови проучвания. Предложи да изпрати данните от петте сондажа, защото според него различните медии публикували данните избирателно. На въпрос кой е поръчал и финансирал проучванията, Николов посочи фондация “Европа”, чийто председател е д-р Володя Попов, с когото поддържал контакт. “Не сме свързани с нито една партия”, предупреди Николов. В “Гугъл” видяхме сайта на фондация “Европа”. Негов председател наистина е д-р Володя Попов - доктор от Археологическия институт и музеи при БАН, бивш зам.-кмет. Бил е за кратко кмет на Русе в месеците, когато през 2001 г. тогавашният кмет Димитър Калчев стана министър при Симеон Сакскобургготски. Г-н Попов, който е един от активистите на Евролевицата на Александър Томов, е бил отстранен от общинския съвет като кмет, после съдът го е върнал за дни и т.н. В Археологическия институт на БАН не си спомняха за служител с името Володя Попов. Оказа се, че в момента той е директор на археологическия музей в гр. Бяла. На телефона на фондация “Европа” говорихме с Петьо Тодоров, който ни обясни, че е най-добре да изпратим на имейла на фондацията запитване за всичко, което ни интересува. Г-н Тодоров отказа да даде телефон за контакт с г-н Володя Попов, тъй като вероятно е на археологически разкопки и трудно се свързва с него. Скоро бил принуден да звъни на негови роднини, за да му съобщи нещо. Колеги от Русе обаче ни свързаха с г-н Попов, който видимо бе изненадан, че името му се свързва като поръчител на изследване на дейността на кметовете в най-големите български градове. “Аз се занимавам с европейски проекти и трансгранични контакти във фондация “Европа”, а имаме и екип, който прави маркетингови проучвания”, обясни д-р Попов. Той отказа да посочи името на своя колега във фондацията, който вероятно е поръчал проучването на кметовете. Юристът на фондация “Европа” Михаил Миланов обеща да намери точния човек, който да задоволи любопитството ни. След час обаждането ни върна Милен Маринов, който отговарял за дейността на “Социални дейности и маркетинг” във фондация “Европа”. “Не ни вълнуват политическите анализи, а очакванията на европейските институции към нас. Работим с всички общини и всички агенции. Това проучване е финансирано от дарения, а законът, както знаете, позволява дарителите да не бъдат обявявани публично.” Шефът на “Барометър България” не пожела да назове сумата, за която агенцията му е провела сондажите. Не работи с постоянна мрежа от анкетьори, когато има поръчка наема студенти за сондажите си. Твърди, че ползва услугите на статистик, за да изработи извадката на проучването му. Нито агенцията му, нито той членуват в международна или наша социологическа общност. Споделя, че още с появяването си на пазара през 2003 г. на неговата агенция й е излязло черно име, защото не е бил свързан с нито една партия. Въпросът с валидността на сондажи като тези на “Барометър България” обаче остава. Експерти от бранша твърдят, че извадки под 1000 души за едно представително, пък макар и телефонно проучване са под санитарния минимум и трябва да се смятат за ориентировъчни Не се препоръчват за прогнози, особено преди избори. За тайнствени агенции, които ги произвеждат, е нужен филтър. Според социолози такъв може да бъде опитна и критична журналистика и медийна среда. Според други - формалното задължение да обявиш кой финансира проучване, също не стига. Очевидно и в този бранш трябва операция “Чисти ръце”, защото всички изследвания оттук нататък формират общественото мнение и много лесно могат да манипулират настроения.
Топ Новини