Патрик Щуденер: София става инженерен център на алтернативните таксита

Uber возят за 40 стотинки на километър в столицата, 80% отиват за шофьорите

Всеки жител на София с личен автомобил вече може да изкарва пари като такси, без колата му да е жълта. От днес в столицата се предлага специална услуга за алтернативен транспорт – всеки човек със своя кола да бъде своеобразно такси. Услугата се използва в над 250 града и 50 държави. Вече и в България. Свързването на пътниците с шофьорите се осъществява чрез мобилното приложение за смартфони Uber. За начина на използване на платформата към приложението - UberX, и за плановете, свързани с България, разговаряме с Патрик Щуденер, директор развитие за Централна и Източна Европа.

Господин Щуденер, има ли нещо специално в София сред другите градове по света, където развивате проекта си?

София е наистина много интересна за нас, защото от известно време имаме присъствие тук с екип от 13 инженери. И ние работим, за да превърнем София в наш основен инженерен център с 30-40 инженери, базирани тук. Много съм развълнуван от старта на проекта в България и подсигуряването на възможност две групи хора да се свързват, за да си бъдат полезни – едните да предлагат возене, а другите да го наемат, защото имат нужда от него. А и тази връзка да става толкова по-лесно. Вярвам, че България ще я оцени. 

Тоест от днес всеки жител на София с персонален автомобил ще може да изкарва пари като един вид алтернативно такси?

Да, може да се каже така – всеки един, който има валидна шофьорска книжка, навършени 21 години, застраховка на автомобила и чийто автомобил е не по-стар от 10 години, разполагащ с 4 врати... Трябва също да има чисто криминално минало, чисто шофьорско досие, да няма натрупани отнети точки заради инциденти на пътя. Когато този човек дойде на интервю, покрива условията и издържи така наречения тест, той получава достъп до платформата и може да предлага возене на своите приятели, гражданите на София. Ясно е, че всеки един ще може да изтегли приложенията в качеството си на пътник. И използвайки своята валидна дебитна или кредитна карта, да започне да ползва и услугата – да пътува по този лесен и приятен начин. Нещо, което правят хората в повече от 250 града по света. 

Колко шофьори наехте на работа в София още преди да стартирате официално?

Това, което мога да кажа, е да бъдем търпеливи през първите седмици. Бройката ще се променя с всяка изминала седмица. Мога да ви отговоря така – нашата краткосрочна цел е да имаме толкова шофьори, че да е възможно всеки пътник, поръчал си кола, да може да я има при себе си за максимум 5 минути. До няколко седмици очаквам хората да осъзнаят предимствата на този алтернативен транспорт, което да се отрази и на броя на пътниците, и на броя на шофьорите. Всеки човек си има своето виждане – дали да кара своята собствена кола, дали да ползва градския транспорт, дали да ползва такси. Ние вярваме в личния избор. Това, което правим, е да дадем повече опции на хората. И на тези, на които им харесва предлаганата алтернативна форма на транспорт, те постепенно ще си я припознаят като своя. Дали ще използваш такси, ще наемеш кола на час или пък ще наемаш колело на час, това си е твое мнение. Но колкото повече опции има, толкова по-добре. Със сигурност ще има хора, които ще харесат това споделяне на автомобила – от една страна шофьорите ще компенсират разходите си по автомобила, а пък пътниците ще стигат до желаните цели по-изгодно. Сред основните приоритети е да бъде повишена заетостта на автомобилите – ако хвърлите един поглед, ще видите улиците на София препълнени с коли. Реално голям процент от хората използват автомобила си за около час на ден. А колата се амортизира. За много хора употребата й се свежда до начина, по който използват и своята четка за зъби – купуваш я, ползваш я по два пъти на ден, после я изхвърляш на боклука. По наши данни в София над 700 000 автомобила се използват само за по един час дневно. А средната заетост е около 1,3 човека на автомобил. Този брой пътници реално може да бъде обслужен и с под 175 000 автомобила.

Запознати ли сте с психологията на българите? Знаете ли, че тук доверието се печели доста трудно? Как ще убедите хората, че е безопасно да се качат в колата на случаен човек?

Ситуацията е като с всеки продукт – трябва да изградиш доверие. Както хората вярват на публичния транспорт, както вярват на другите опции за транспортиране, така трябва да ги накараме да вярват и в нас. На първо място имаме много стриктен подбор, много задълбочен проучвателен процес. Но и самият пътник може лесно да направи своя процес на подбор. Ако днес в една кола са се возили трима души от София и тримата са дали 5 звезди на шофьора, това ще е сигнал за другите потребители. Защото всяко пътуване се оценява. Шофьорите също оценяват клиентите. Шофьорите с висок рейтинг ще бъдат още по-мотивирани, още по-търсени. Ако обаче двама души от София оставят коментар под една и също кола, че е имало нередности, ние ще извикаме шофьора, ще го попитаме: „Здравей, кажи какво не е наред”, и ще се погрижим той да не бъде свързан с платформата, ако или докато не оправи проблема. Друго предимство е, че можеш да следиш в реално време как се променят рейтингите. Ако видиш, че даден шофьор има стотици пътувания и стотици жители на София са му дали по 5 звезди, ти също ще си сигурен в него и в качеството на предлаганата услуга. 

Ако някой клиент е недоволен, какво друго може да направи, освен да коментира? И по-важното – как реагирате вие? 

Хубавото в случая е, че могат да се оставят и коментари. И ние отговаряме на пътниците, ако имат въпроси, повечето пъти – до няколко часа. Прекрасно е, че след края на твоето пътуване, можеш дори да получиш на своята електронна поща карта, на която е нарисуван твоят маршрут. Можеш да видиш – стигнах от първата точка до крайната, минавайки оттук и оттук. Другото положително е, че плащанията за безкешови, само през карта. Отделно – можеш да споделяш къде точно се намираш по време на пътуването – с приятелите, с жена си. Можеш да им изпратиш линк, на който да гледат в реално време как се движиш. Това също е част от гаранциите за безопастност. Но процесът е двустранен – шофьорът също знае, че щом се е качил в колата му, пътникът няма да му извърти някой номер. Защото кредитната му карта е вече в системата. Няма да създава проблеми с плащането, или пък да излъже, че няма пари и да избяга. Платформата е направена така, че да са доволни и двете страни. Защото с тази технологична платформа ние стоим между тези две групи от хора – търсещите превоз и предлагащите превоз. И да пъддържаме честността между двете групи и наш приоритет.

Ако пътникът предварително зададе и крайната точка, веднага ли разбира колко ще му струва превозът до нея?

Да, ако преди да се качиш, въведеш от къде до къде искаш да стигнеш, получаваш приблизителна цена, за която ще се извърши пътуването. Може да има съвсем малки отклонения, в зависимост от трафика, но ти знаеш ориентировъчната цена и точно колко струва минута престой или изминат километър.

Каква ще бъде първоначалната такса и каква е тарифата на километър в София?

Първоначалната такса ще е 70 стотинки. Една минута престой ще бъде 20 стотинки, а тарифата за 1 изминат километър ще е 40 стотинки. Минималната сума за едно пътуване ще бъде 3 лева. Смятам, че това е много изгодно. Отделно по-дългите пътувания могат и да се споделят – виждам на линка откъде точно да те взема и ако общото пътуване е 10 лева, плащам 5 лева от моята карта, а ти също плащаш 5 лева от своята. А ако сте четирима души едно такова разстояние ще ви излезе по 2,50 лева. Елиминира се и неудобството от „нямам кеш” или „нямам точни пари”. 

Какви са плановете ви за развитие в България? Колко коли предвиждате да имате в края на 2015 година?

Когато става дума за платформа, която свързва хората, е трудно да се даде точна прогноза – дали повече хора ще я харесат и използват, или път ще се откажат от нея. Но нашите услуги в другите градове по света се разрастват много бързо. Затова броят на автомобилите в София след година е трудно да бъде прогнозиран. Затова ви казах за целта ни – да имаме кола на максимум 5 минути разстояние от всеки желаещ да ползва услугите ни. Без да има значение дали е петък вечер или четвъртък следобед. Хубавото на тази технология е, че търсещият и предлагащият се виждат един друг. Не да ти трябва една кола, а отвън да се е извила опашка от 10, които просто си чакат. Или да сте 10 души, а в близост да има само един автомобил. Или пък да сте близо един до друг, но да не се виждате. Така всичко става по-бързо.

Кога планирате да постигнете тази цел в София – да имате кола на максимум 5 минути разстояние от всеки желаещ?

Това е първата ни седмица. В нея много хора ще се информират и ще преценяват дали да пробват. Ще са необходими няколко седмици да се стабилизира процесът, хората да опитат и да започнат да използват този транспорт. След около един месец очакваме да се забележи първичното разрастване. Но за хората този транспорт е нещо ново и всяка минута трябва да работим, за да доказваме себе си. Затова ни е важно всяко отделно пътуване. И стъпка по стъпка, пътуване след пътуване ще се стремим да изградим доверие и по-сериозна мрежа в София. Казах ви – София за нас е специално, стратегическо място, тъй като тук развиваме и технологията си с наличието на отлични инженери. Само в още няколко града в Европа имаме събрани доста инженери освен в Сан Франциско, където е нашият основен инженерен център. В София работят 13 инженери, но още през следващата година ще вземем на работа още 20-30. И София се превръща в голям център за нас. Затова е хубаво, че започнахме и да оперираме на практика тук. Ще бъде прекрасно, ако заедно успеем да оптимизираме трафика в София.

Какви инвестиции сте направили в София и в какво инвестирахте?

По думите ми личи, че ние не гледаме на София просто на град, в който да предлагаме оперативно услугите си. Тук ще инвестираме и в таланта на българите в стремежа си да изградим солидно инженерно присъствие. Най-впечатляващото за мен е, че тук открихме сериозни доказателства за таланта на инженерите в София. И ще се стремим да привличаме все повече и все повече в екипа ни. Младите хора искат да се развиват. Тук вече разбрахме, че те имат талант. Затова съм радостен, че ще дадем възможност и на хора, които са добри в инженерните технологии, да растат заедно с нас. 

В кой град проектът ви е най-успешен?

Мисля, че в Париж. Също и в някои от градовете на Западното крайбрежие в САЩ, начело със Сан Франциско. Знаете, успехът е зависим и от размерите и населението на града. Затова не е учудващо, че ще спомена Сан Франциско или Ню Йорк на Североизток в САЩ, както Париж и Лондон в Европа.

В някои от градовете имаше големи стачки на таксиметрови шофьори срещу вашата услуга, очаквате ли големи проблеми и в София?

Да, видяхме някои подобни реакции в някои градове. Случи се най-вече в градове, където досега транспортът се е осъществявал предимно с таксита и изведнъж се появи алтернатива. Появява се нещо ново, което хората започват да използват. И е нормално да има недоволни. Но за мен конкуренцията и елементът на състезание се отразява на услугата, която получава крайният потребител. Всеки е свободен да подобрява качеството, нали това ще е в интерес на хората? За нас е много интересно, че имаме в системата си и много таксиметрови шофьори. Когато не са на смяна или когато имат желание, те не работят на условията на такситата си, а като шофьори, използващи платформата. Значи има и такива, които са оценили предимствата и не отричат първосигнално новите алтернативи. Трудно ми е да кажа какво очаквам да се случи в София. Знам, че ще се стремим да предлагаме качество, за да са доволни хората в града. А дали ще има недоволни от това – ще видим. В крайна сметка ние предлагаме алтернатива. Някои хора предпочитат да се возят с автобус, други с трамвай и метро, трети с такси, някои харесват нашата платформа, защото не се плаща кеш. Важното за нас е хората да имат повече опции. И всеки да избира. 

Какви хора използват алтернативните таксита в другите страни? Изготвяли ли сте профил на клиентите си? Предимно млади хора ли са?

Профилът на клиентите ни се променя доста. Вече не смятам, че само младите хора използват смартфони. Да, може би са по-активни при използването на апликации, но демографията днес не е такава, каквато беше преди 5 години. И майка ми вече има айфон. Само допреди година-две и тя беше ретро, но това също се променя. София, както и повечето големи европейски градове, е място, в което се използват масово високотехнологични смартфони. Затова за нас е ниша в пазара - защото всеки със смартфон и кредитна или дебитна карта може да реши, че това е неговият начин за транспорт. Младите хора могат да ходят така до университета, по-възрастните – до супермаркета. 

Ако платя 10 лева за едно пътуване, какъв процент от тях ще отидат за шофьора?

Начинът, по който работим, е на базата на комисиона за свързването на шофьорите с пътниците. Комисионата е около 20 процента. Ако сметката е 10 лева, около 8 лева са за шофьора.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов