Почернени родители вкарват урбанисти във Войната на пътя

Животът

19-05-2014, 11:32

Снимка:

© Varnautre.bg / Архив

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Всекидневно по улиците на България загиват средно по двама човека, а минимум 10 са ранени

Всяка община да изготви Програма с конкретни цели и задачи за изпълнение на препоръките дадени в Националната стратегия за подобряване безопасността на движение по пътищата на България за периода 2011-2020 г.За това настояват Фондация "Безопасни улици за Валя" и редица други организации и почернени родители и близки на хора загинали на пътя. Те смятат да входират исканията си във всяка една община на страната. "След наше проучване достигнахме до изводите, че общините не разполагат с нужните специалисти, които да гарантират безопасността по улиците. На такива постове се назначават хора, които с действията си вместо да правят улиците в съответното място по-безопасни, правят точно обратното. В същото време се прилагат морално остарели и не безопасни практики, а не се взима под внимание съвременния европейски и световен опит от държавите с най-малко инциденти. Повечето общини нито имат изготвени програми за намаляване на пътните произшествия, нито са чували, че трябва да имат такива програми, към които да се придържат.  Резултатът е постоянно увеличаване на инцидентите в много населени места", посочиха от "Безопасни улици за Валя". 

Едно от исканията е, местният парламент на всяка община да гласува назначаване на "Главен урбанист", чийто пост да бъде над този на Главния архитект (или да го заменя) и под неговото ръководство да започне цялостно обезопасяване на градката среда.

-Преобразуване на жилищните комплекси и централни градски части в добре организирани и обозначени Зони 30 км/ч;

-Прекратяване на порочната практика за презастрояване на жилищните райони;

-Поставяне на обезопасени пешеходни пътеки по всички основни пешеходни маршрути в населените места след предварително изследване и обществен дебат;

-Създаване/Обособяване на бусленти и велоалеи особено по основните пътни артерии и техни алтернативни трасета в населените места и създаване на условия за безпроблемно движение на градския транспорт, както и удобни връзки между различните видове градски транспорт;

-Преразглеждане на всички подготвени проекти, свързани с пътната инфраструктура и жизнената среда. Това е само част от нещата, за които организациите настояват.

"Искаме да напомним, че урбанистите, а не архитектите, строителните и пътните инженери са специалистите по организиране на градското пространство. Именно те - обучените, специализирали урбанисти в България могат да се справят с хаоса, който съществува в градовете. Те са хората, които знаят най-добре как да се подреди едно населено място така, че да е добро за живеене на всички жители и гости", аргументират се те.

Фондацията обосновава и крайно наложителното въвеждането на зони с ограничение 30 км/ч. максимални скорост и жилищни зони (20 км/ч.), които са указани и в Закона за движение по пътищата: използват се масово в държавите с най-малко инциденти и се изучават по време на шофьорските курсове.

Да започне и обезопасяване на всички пешеходни пътеки, както и районите на детски и учебни заведения по НАРЕДБА № РД-02-20-10 от 5 юли 2012 г., като се използват всичките възможности в нея, т.е. не само с "легнали полицаи" и повдигнати пешеходни пътеки, а и стеснявания на пътното платно, разширяване на тротоари, островчета и т.н.

Да се засили контрола от страна на всички органи по отношение на неспазването на правилата за движение от всички участници и най-вече на шофьорите. Да се обърне специално внимание на шофирането с превишена скорост в населените места, нарушенията по престоя и паркирането и да се наблегне на санкционирането, настояват още от "Безопасни улици за Валя".

Настояваме за по-голям контрол от съответните органи и оптимизиране на комуникацията и действията между общините и МВР за по-добри резултати. Всеобщо е мнението на обществото, че са прекалено малко служителите, контролиращи спазването на правилата в населените места и че ако има контрол, той се прави избирателно и е очевидно неефективен, допълват от фондацията.

Те предлагат и всяка община да поиска от правителството да се отпуснат средства от фонда, в който се събират глобите от камерите за контрол на движението. В този фонд има вече над 30 млн. лв. за закупуване на камери.

Сред предложенията на "Безопасни улици за Валя" е и след обществено обсъждане с местните фирми, от общинските съвети да се приемат наредби за условията и времето за зареждане на търговски обекти в населените места. Това би могло значително да облекчи трафика и да намали до мининум опасните ситуации от паркиране и престой на МПС.
В много общини няма такава наредба или не се контролира спазването й, ако съществува такава. Всички виждат последствията, особено, когато неправилното паркиране и престой за зареждане на търговски обекти се случва в пиковите часове на деня.

Всекидневно по улиците на България загиват средно по двама човека, а минимум 10 са ранени, като някои от тях остават инвалиди за цял живот. Много от тези случаи стават в населените места. Годишно обществото ни губи приблизително 8 млрд. лв. заради т.нар. "външни разходи" (пътни инциденти, задръствания, замърсяване, шум и разрушена пътна инфраструктура). Голяма част от тези пари се дават от Общините и една добра организация ще доведе както до по- малко разходи за всяко едно населено място, така и до подобряване на качеството на живот в него, завършат от фондацията.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов