Арбитражният съд спаси "Градски транспорт" от "Транстриумф"

Общинската фирма няма да плаща 3 млн. лева на частната

Арбитражният съд при Българската търговско-промишлена палата отхвърли претенциите на „Транстриумф холдинг” АД към „Градски транспорт” ЕАД. Това става ясно от решение с дата 17 април 2014 г., за което заинтересованите страни са били уведомени на 9 май.

Спорът между двете фирми, обслужващи линиите на градския транспорт във Варна, възникна след авантюрата на предишния общински съвет, решил, че общинският превозвач "Градски транспорт" трябва да купи частния "Транстриумф", уж за да може да кандидатства по европроекта за Интегриран градски транспорт за 114 млн.лв.

По-късно стана ясно, че това не е нужно и не е сред изискванията на оперативната програма, както беше внушено при гласуването. Междувременно тогавашният борд на "Градски транспорт" ЕАД отказа да предостави договора на общинския съвет, позовавайки се на търговска тайна. Двигател на "сделката" и последвалите събития беше Марио Шиваров - близък до тогавашния лидер на ГЕРБ във Варна. По-късно Шиваров напусна групата на партията в общинския съвет и премина към БАСТА, а наскоро претърпя нова трансформация в независим след като варненските бастаджии пристанаха на Николай Бареков и ББЦ. Срещу него има решение на Комисията за конфликт на интереси във връзка с друга скандална сделка, свързана със създаването на синя зона във Варна. В момента Шиваров обжалва акта, по силата на който трябва да напусне Общиснкия съвет.

В тайния договор за покупката на "Транстриумф" се оказа заложена космическа за възможностите на общинския бюджет неустойка. На 4 октомври 2012 г. "Транстриумф" изпрати нотариална покана на "Градски транспорт" да заплати сумата от 1,5 млн. евро като неустойка по неосъществения договор за покупко-продажба между двете фирми. Така се стигна до делото в Арбитражния съд в София, заведено от собствениците на частната компания ("Фрея турс" АД и "Болкан трейд" ООД) на 30 ноември 2012 г.

60 страници с мотиви за отхвърляне на иска предостави Арбитражния съд в решението си от 17 април 2014 г. Според магистратите Община Варна, Общинският съвет и "Градски транспорт" ЕАД са направили всичко възможно да осъществят сделката, но не са успели по независещи от тях обстоятелства. Ключът към положителното за общината решение е в изричното упоменаване в договора, че сделката трябва да се осъществи чрез банков заем. Общинското дружество обявява обществена поръчка за избор на кредитор, но кандидати не се явяват. След това общинският съвет гласува предоставяне на обеспечение по заема, обявен е втори търг, но в него отново няма участници. Според съда и двете поръчки по ЗОП са изготвени правомерно и без нарушения.

В същото време собствениците на "Транстриумф" не са били коректни към клаузите на договора, защото в същия период са продавали активи на дружеството - камиони и автобуси, без да имат право на това.

Особено интересен, според членовете на Арбитражния съд бил фактът, че от една страна собствениците на частния превозвач оценяват фирмата на 9.7 млн. евро (толкова искат те за него от общината), а от друга 2 години по-късно са готови да подарят половината от "Транстриумф" или - според тяхната оценка - да се разделят безвъзмездно с близо 10 млн. лева.

На няколко пъти в хода на делото от "Транстриумф" са опитвали да сменят състава на съда и са поискали отвод на негови членове, научи varna.utre.bg. С тази цел след последното заседание, но преди излизането на решението те прехвърлят част от акциите на трета фирма, която също да предяви претенции към състава на съда.

Решението на арбитража не подлежи на обжалване.

„Справедливостта възтържествува. Изходът от съдебната сага потвърждава, че „Градски транспорт” е бил коректен контрагент, който е изпълнил всички ангажименти по предварителния договор”, заяви по повод решението на Арбитражния съд Максим Тодоров, председател на Съвета на директорите на „Градски транспорт” ЕАД.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов