Избрани Новини
Публично-частно партньорство ще е възможно почти за всичко
Нерентабилните проекти на общините и държавата, които доскоро не привличаха бизнеса, скоро може да влязат в полезрението му,
пише "Дневник". Това ще стане, ако бъде приет дългоочакваният закон за публично-частните партньорства, чийто проект беше публикуван вчера от Министерството на финансите. Той трябва да бъде одобрен от правителството до края на юни и ще даде възможност за изграждането с частни капитали на инфраструктура и публични сгради като болници, училища, детски градини, за които общините и държавата имат ограничени средства.
Законопроектът предвижда още да се изграждат и експлоатират магистрали без тол-такси, пътища, летища, пристанища, жп гари, ВиК, електрически и газови мрежи, детски градини, училища, болници, социални домове. Освен това по този начин ще могат да се осъществяват и услуги като събиране или оползотворяване на отпадъците или зимно поддържане на пътищата, които сега се възлагат с обществени поръчки.
Срокът на договорите ще е от 3 до 35 години. В проектозакона обаче няма дефиниция за публична потребност, каквато трябва да удовлетворяват такива проекти. За неатрактивните проекти е предвидено да се осигурят и допълнителни държавни или общински средства.
Правителството има намерение при разпределението на европейските средства за следващия програмен период от 2014 до 2020 г. да отдели средства за това.
Публичното-частно партньорство за някои проекти е възможно и в момента, но заради липсата на ясни правила и регламентирането му в два закона - този за обществените поръчки и за концесиите, отблъсква частните инвеститори от проектите. За неатрактивните пък изобщо няма интерес - например опитите за концесия на Централна баня в София се провалят три пъти. Общините от своя страна избягват да влизат в такива партньорства заради опасенията от обвинения в злоупотреби.
Законът предвижда два вида публично-частно партньорство. При едното частните партньори ще се избират с конкурс, след което ще сключват договор с държавната или местната власт за изпълнението на проекта. Вторият вариант е двете страни да създадат смесено дружество за строителството или услугата. Частната фирма ще управлява съвместната компания и ще има ангажимент за осъществяването на проекта, а публичният партньор ще има блокираща квота при вземането на решенията.
Създадените по закона дружество ще могат да кандидатстват по обществени поръчки или концесии. Законът предвижда общините и Министерският съвет да правят списъци с проекти, които ще осъществяват с частен партньор. Министърът на финансите ще одобрява всеки отделен проект, включително и на местната власт, след представянето на икономическа обосновка.
Според зам.-председателя на Българската стопанска камара Камен Колев регламентирането на публично-частното партньорство в отделен закон ще е полезно, тъй като ще улесни най-вече общините. "Досега местните власти не бяха сигурни в действията си заради разпръснатата законодателна уредба", коментира той.
Според анализатори се очаква регламентирането и осъществяването на публично-частни партньорства да повиши качеството на услугите, да намали разходите и да създаде работни места и икономически растеж в съответния сектор.
Проектът е написан от работна група, назначена от премиера и ръководена от министъра на финансите Симеон Дянков. Съставените от нея текстове ще бъдат обсъдени днес с представители на местната власт и бизнеса и трябва да бъдат приети от Министерския съвет до края на юни.
"Законът за публично-частното партньорство ще бъде един от инструментите, чрез които държавата ще стимулира сътрудничеството между публичните и частните партньори с оглед повишаване инвестиционната активност и развитието на националната икономика", обясниха от пресслужбата на правителството.
Топ Новини